De bloemist maakt
een boeket voor haar klaar.
Ze doodt de tijd
door alvast de gladiolen
te toppen,
hoeft ze dat thuis
niet meer te doen.
Een andere klant kijkt er
met verbazing naar
en vraagt om uitleg.
“Ik haal de bovenste knoppen ervan af.
Dan zijn er minder bloemknoppen over
en is de kans groter
dat die uitkomen.”
“Nou ja, nog nooit van gehoord.”
De bloemist mengt zich in het gesprek.
“Ik vraag altijd aan kopers van gladiolen
of ze dit weten,
en dat terwijl ik
niets
op gladiolen verdien.”
II
Een bos gladiolen
voor de buurvrouw
is inclusief controlevraag:
“Je weet dat je gladiolen moet toppen?”
Ze houdt van aanschouwelijk onderwijs,
dus laat ze zien
wat ze bedoelt
én legt uit:
“De bovenste knoppen eraf breken
om de rest beter te laten bloeien.”
“Gladiolen toppen,
hoe kom je aan die wijsheid?”
Hoe ze aan die wijsheid komt?
Van haar moeder natuurlijk,
van wie anders?